Sunday 20 March 2011

Bumi Akhir Usia


- Di dalam kisah Israk' Mikraj, Nabi menggambarkan bagaimana dalam perjalanan malamnya, Baginda bertemu dengan seorang perempuan tua. Lalu Jibril (Malaikat yang mengiringi baginda selama perjalanan Israk Mikraj) memberitahu bahawa perempuan tua ini adalah dunia yang fana (ad-dunya) {Fath al-Bari VII, 185}" Jika usia dunia ketika itu sudah terlalu tua, sudah tentu kita boleh bayangkan betapa uzur dan tak berdayanya perempuan itu sekarang dan kita harus menyedari hakikat bahawa bumi ini sudah berada di penghujung usia.


- Melihat kepada bencana Alam yang menimpa Jepun menunjukkan bahawa janji Allah itu pasti dan Dia sahajalah yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap satu di muka bumi ini. Sehebat mana akal manusia pun, masih tak mampu melawan pengetahuan Allah. Ambillah ia sebagai satu amaran dan pengajaran buat diri kita supaya lebih mengenal Sang Pencipta.


- Di akhir zaman ini, ramai manusia makin hilang nilai tamadun, makin jahil, makin jauh dari tuhan. Bahkan binatang itu lebih mulia dari mereka. Firman Allah s.w.t "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami [ayat-ayat Allah] dan mereka mempunyai mata [tetapi] tidak dipergunakan untuk melihat [tanda-tanda kekuasaan Allah] dan mereka mempunyai telinga [tetapi] tidak dipergunakan untuk mendengar [ayat-ayat Allah]. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." ~ Al-A'raaf : 179. Bayi kecil yang dibuang merata2 itu bukankah satu sikap yang lebih hina dari binatang?

- Apakah sebenarnya matlamat hidup kita di dunia ini? Harta?? Pangkat?? Kemahsyuran di mata orang dengan ilmu di dada??  Demi Allah! Semua itu tidak bernilai langsung di sisiNYA. Bahkan orang-orang begitu amatlah rugi jika semuanya itu tidak diniatkan untuk mendapat redha Allah. Dunia ini hanya sementara, hanya destinasi PERSINGGAHAN sebelum ke destinasi terakhir. Ramai manusia lupa bahawa kita semua adalah HAMBA. HAMBA. dan HAMBA. 

- Aku hairan melihat mereka yang terlalu mengejar dunia, lebih usahanya dari kejar akhirat. Benarlah, dunia ini penuh dengan fana dan pesona, hingga terlupa pada permata yang sebenar-benarnya. Tidak ada salahnya untuk kejar apa yang ada di dunia ini, tetapi niatkanlah apa yang dikejar di dunia ini adalah satu usaha untuk mencapai kebahagiaan di akhirat yang kekal abadi.

- Kejar dunia, Akhirat lari jauh dari kita. Kejar Akhirat, Dunia terhegeh-hegeh cari kita. :)

- Jangan sombong, Jangan riya'. Apa yang kita dapat, semuanya Allah yang beri. Kita cuma berusaha, insya'allah ada ganjarannya.

- Jangan pandang lekeh pada orang miskin, orang tua, atau orang yang kerjanya 'murah' di mata manusia. Pesan saya, pada yang sedang bekerja atau bakal bekerja nanti. Kalau jumpa 'cleaner2' di pejabat, jangan sombong atau ego. Senyum2 lah. Walaupun mereka rendah dari segi jawatan, tetapi di sisi tuhan sape yang tahu? Siapa boleh jamin dirinya lebih tinggi darjatnya di sisi Allah dari si tukang sapu itu? siapa?! 

- Akhir sekali, marilah kita perbaiki diri kita, Jadilah sebenar-benar hamba, bukan cakap je hamba. Ingatlah, mereka yang berjaya menjadi sebenar2 hamba di dunia, mereka itu akan menjadi RAJA di akhirat. Manakala mereka yang menjadi raja (bukan maksudku sultan @ Raja agong tu.. -.-' ) di dunia ini, maka di akhirat nanti mereka bakal menjadi hamba, selama-lamanya, sampai bila2, kekal di dalamnya.. sekian.


p/s: Aku sering kagum dengan mamaku, sebab mama sering memberi barang-barang atau makanan kepada cleaner2 di pejabatnya. Aku ingin jadi macam mama.. :)

No comments:

Post a Comment