Saturday 4 December 2010

Kembara Haji 2010 (Part 1)




Assalamualaikum w.b.t

Sampai ada sarang labah-labah agaknya blog aku ni sebab dah lama sangat tak berupdate. (hiperbola tak ayat tu?) sebelum ni aku pernah juga berazam nak tulis benda baru paling kurang seminggu sekali. Tapi banyak perkara lain yang harus aku utamakan, akhirnya terkubur begitu shj azamku itu..( sebenarnya aku saje carik alasan, orang lain ramai je lagi sibuk dari aku, tapi boleh je ada masa untuk berblogging.hehe)

Baiklah, kalau ikutkan hati dan perasaan. Memang malas nak duduk depan laptop berjam-jam atau sejam paling kurang untuk menaip ni, lagi-lagi hujung minggu macam ni adalah masa yang sangat ideal untuk saya berISTERI-REHAT dgn kawan-kawan dan juga mesin basuh yang aku dah tak berapa nak sayang tu..Lagi-lagi musim sejuk sekarang ni..hehe

Ok, Kawan-kawanku di Malaysia sangat teruja bila dengar cerita yang aku pergi haji. So, mereka ni mintalah aku ceritakan pengalaman sepanjang berada di sana. Akhwat kat Jordan pun tak kurang jealousnya sebab mereka tak boleh pergi buat umrah @ haji dari sini sebab ada beberapa halangan. Aku nak cerita dalam chat sorang-sorang mmg tak mampulah kan. Jadinya, aku coretkan pengalaman tu di blog supaya korang dapat baca dan sekaligus menghayati setiap detik perjalananku ketika menunaikan haji. Chewah!

Sila siap sedia untuk meluangkan 15-20 minit untuk membaca entry aku kali ini yang agak panjang, tapi kalau dapat baca lagi cepat lagi bagus. So, korang boleh buat keja-keja lain yang lebih berfaedah daripada menghadap blogku yang tak cantik ni. Nak kena upah designer kot?hehe..

Episod 1

Peringatan! Kisah ini bukan macam drama KCB special ramadhan yang ada sampai 52 episod! Tapi yang pasti, cerita aku ni adaptasi dari pengalaman sebenar manakala KCB tu rekaan semata-mata je 'kowt'. 

Ok. citernya camni, dalam 2 bulan atau sebulan sebelum pergi haji. aku telah berbincang dengan rakan-rakanku di sini dan memikirkan agen travel mana yang patut kami pilih untuk urusan haji ini. Ada 3-4 iklan promosi yang aku tengok dekat PERMAI yahoo group tu. Mula-mula terkejut jugaklah bila tengok harganya antara 480JD-550JD, sedangkan senior aku sebelum ni buat haji harganya 385JD je. Tapi bila tengok balik currency exchange, duit dinar jordan ni dah jatuh sikit. So, naiklah sikit harganya berbanding sebelum ni.

Dalam 3 minggu sebelum pergi haji, aku pun decide ikut travel agent sorang kawan aku ni. Kawan2 satu batch pun pakat ikut sama, takkan aku nak gi ikut orang lain pulak kan? (kadang2 ter'asobiyah' bab2 camni..hehe) Faktor utama yg buat aku pilih ni sebab harganya, byr 425JD. Mmg ada satu agent ni letak harga lagi murah iaitu 375JD, tapi aku takut nak ikut agen tu risau perkhidmatannya masih baru.

Kalau nak tahu, inilah musim haji terkahir aku dekat Jordan ni, sbb tu aku sgt2 berhasrat nak tunaikan haji kali ni sebab aku fikir bila dah balik malaysia, msti dah susah nak pergi. Kalau dapat pergi pun,mesti lmbat lagi. Yelah..Kalau macam Tabung Haji mesti utamakan orang-orang tua dulu. Kalau taknak ikut tabung haji, ikut private tu, Paling kurang 20ribu tau. haa.. mahal kan?? so, aku rebutlah peluang time muda dan tengah belajar dekat sini. Lagi best, dapat buat dgn kawan2. Takyah pikir nak tinggalkan anak kat sape. lol.

Dah settle bayar, masih belum pasti dapat pergi ke tak. Sebab nak kena dapatkan visa dari kerajaan Arab Saudi dulu. Tinggal seminggu before nak bertolak masih belum dapat visa. Pergh! Tak cuak pulak kan? Tapi wakil syarikat tu a.k.a ex-syeikh aku dengan begitu yakin dan percaya bhw kitorang akan dapat visa tu sebab dia cakap budak malaysia baik2,mesti lepas punya!

Nak jadikan citer, parents aku pun nak buat kenduri doa selamat dekat Malaysia sempena aku nak bertolak pergi haji. sedangkan masa tu tak dapat confirmation pasal visa tu. Dalam hati aku cakap "Karang buat doa selamat je lebeh, tetiba tak jadi pergi, mmg tak tau la nk cakap pe kan". Alhmdulillah, akhirnya dapat juga visa tu. Syukur :)

Episod 2

8/11 adalah tarikh aku bertolak ke sana, tarikh awal iatu 10/11 terpaksa diawalkan disebabkan kerjaan Arab Saudi nak tutup sempadan daratnya lebih awal. Kebetulan pula pada hari tu aku ada exam. Ramai kawan2 aku pada mulanya tak nak ambik sebab dorang cakap taknak kelam kabut nak packing barang nnti. Masa malam tu wakil agent tu cakap nak bertolak kul 11 pg. Tapi aku kan pelajar cemerlang (kononnyer!), aku cakap kat dorang aku nak ambil exam jugak. aku nak mintak ambik awal kul 8 pg, sebab exam sepatutnya pukul 12.30 tgh hari. Sekali malam tu jugak kul 10, agent tu cakap bertolak lepas asar..kah2x. Kelam kabut study, aku je steady..kui2x

Habis exam, aku pun packing2 la sikit apa yg patut. update status Fb jap, check2 umah. Kena buat double check, sbb ari tu masa aku gi umrah 10 hari, ada ke patut sorang kawan aku ni tak tutup suis peti ais, TAPI TUTUP main switch! ha.. kan da kena denda buat keja amal bila balik umah..hehe. habis aiskrim aku cair. isk2x.

Bila dah siap semuanya, aku gn housemate aku, abe & jai pun ambiklah taxi dari depan umah pegi ke duwar qubah. Sebab bas tunggu kat sana. Sampai sana, tengok ramai dah senior2 just sampai. Ada jugak kawan2 yg datang sebab nak hantar kitorang. Bdak2 akhwat batch aku xhantar kami tp sponsor makanan kami, waa..terharu seyh.. takpela, banyak pahala tu tolong orang nak gi haji ni.hehe

Tunggu punya tunggu, bas tak datang. Pehtu, agen tu cakap bas dari Amman rosak. Dah kena tunggu bas sampai lepas magrib. Kami pun pergilah ke msjid untuk menunaikan solat magrib sementara menunggu bas tu datang. Dalam kul 6.30mlm gitu, kami pun selamat bertolak dari duwar qubah,irbid..

Episod 3

Pada mulanya, Kami bertolak ke sana dengan selesa sbb ada banyak seat lebih. Rupanya bila sampai Amman, ada lagi orang yang naik. So, xdapat la nak sorang 2 kerusi. Jap! nak tambah citer .. Ada 2 family yang ikut skali dgn kami masa tu. satu dari Albania dan satu lagi dari switzerland. Anak dia kan.. comelll!!! (Budak2 k.. bukan sebaya..)

Perjalanan diteruskan menuju ke sempadan Jordan-Arab Saudi. Berdasarkan citer sorg senior aku ni, dia cakap musim haji ni kadang2 boleh tersadai kat sempadan tu sampai 12 jam, nak menunjukkan betapa banyaknya bas yang masuk ke situ. Sepanjang perjalanan malam tu aku tido je. Kalau bas berenti kat perhentian mana2 je baru aku bangun untuk beli makanan dan buat apa yg patut.

Bas tiba di sempadan lebih kurang kul 2.30 pg, settlekan apa yang patut dengan kastam Jordan, kemudian barulah selesaikan dokumen dgn kastam Arab Saudi, pemeriksaan barang2. Masa tu aku tengok bas tak banyak sangat. kira lega la jugak. selesai semua urusan tu nak dekat subuh. So, kitorang pun solat subuh kat situ. Bila dah selesai kami pun naik bas semula.

Bila nak keluar dari sempadan tu, ada satu sekatan lagi. Tapi yang gi uruskan tu, pemandu bas tu la. Tak tahula apa urusannya,mybe nak dapatkan permit kenderaan atau pe2 yg lain. Masa tu dalam kul 5.30 pagi rasanya, aku pun xsempat nak tengok jam sebab ngantuk. Aku ambil keputusan untuk tido je sementara menunggu bas tu boleh jalan. Ingatkan sekejap, rupanya kul 8pg baru bas tu jalan. Aiyaa.. patutlah bila aku bangun tido rasa macam tempat sama je.huhu. Tp xkisahla, syukur sebab senior aku sebelum ni pegi lagi lama kena tunggu, So, 5 jam tu rasanye ok la kot..hehe

*sebenarnya aku rasa xlarat dah nak menaip, tp aku janji nanti aku sambng tulis untuk part 2.. sorry yer..so,nntikan episod ke 4 pulak. ok, Assalamualaikum w.b.t






No comments:

Post a Comment