Monday 9 May 2011

Minggu-minggu terakhir

bergambar kenangan bersama kawan-kawan ketika mengunjungi wadi rome

Assalamualaikum...

Maaf kerana tidak mengupdate blog ini buat kesekian lamanya. Bukan tidak mahu, tetapi sedar akan kekurangan bakat dalam penulisan. Jika ingin menulis sesuatu entri terutamanya yang berkaitan dengan hal peribadi atau luahan rasa, ia akan mengambil masa yang sangat lama untuk menyusun kata dan ayat. Ia lebih mudah bagi saya mengarang entri yang berkaitan dengan bidang saya, mungkin kerana itu lebih dekat dengan fikiran saya..

Terasa seperti baru semalam menjejakkan kaki di bumi Jordan ini, demi menghabiskan baki 1 tahun 9 bulan pengajian di Universiti Yarmouk dalam bidang Shariah (Ekonomi dan Perbankan Islam). Selain daripada itu, saya juga telah berazam untuk menggenggam segulung ijazah menepati waktu yang saya, ibubapa dan juga pihak Kolej Antarabangsa IKIP harapkan...

Sedar atau tidak, pada hari lusa ini, peperiksaan akhir semester 8 akan bermula. Ini bermakna hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi sebelum saya menamatkan semester terakhir saya di sini. Kalau diikutkan markah 'carry mark' saya untuk final ini, saya yakin boleh untuk sekurang-kurangnya lulus untuk semua subjek yang saya ambil. Namun begitu, saya harus percaya bahawa ketentuan itu semua adalah milik-NYA. Saya selaku hamba-NYA hanya perlu berusaha dan meminta pada-NYA agar berikan kejayaan itu pada saya.

Kejayaan yang kita sedang kecapi dan bakal kecapi dalam hidup kita adalah milik mutlak sang pencipta. Jangan bongkak menayangkan kejayaan kita di khalayak manusia kerana semua itu hanya pinjaman dari-NYA. Tidak malukah kita menayangkan 'barang pinjam'?? lalu dibangga-banggakan seperti barang itu kepunyaan kita? Oh..sungguh tak malu mereka yang bersikap sebegitu...

Kejayaan itu sebenarnya bersifat abstak. Tak semestinya orang yang menerima segulung ijazah itu sudah dikira mengecapi kejayaan. Bahkan banyak peristiwa yang Allah tunjuk di muka bumi ini membuktikan bahawa kejayaan yang tidak diselangi syukur pada tuhan tidak semestinya berjaya juga di sisi tuhan, contohnya ramai manusia menyangka mereka itu adalah insan-insan 'berjaya' tetapi hakikatnya mereka adalah dari kalangan 'mereka yang gagal' di sisi tuhan.

Ada juga yang Allah berikan kejayaan pada seseorang bukan kerana sayang, tetapi kerana murkanya Allah padanya. Bila orang itu berjaya, dia akan makin lupa pada tuhan-NYA. Makin jauh meninggalkan perintah-NYA dan makin asyik melakukan larangan-NYA. Sesungguhnya, orang-orang begini amatlah rugi di akhirat kelak.

Berjaya atau tidak itu bukan persoalannya, berusaha atau tidak untuk mencapai kejayaan itu yang akan Allah persoalkan. Sejauh mana tahap usaha itu bergantung pada kemampuan diri masing-masing. Kejayaan di dunia ini boleh dinikmati cuma 6o-70 tahun sahaja. Itupun kalau Allah nak bagi panjang umur sampai situ. Kalau hidup Allah bg pada saya cuma 55 tahun, tolak 22 umur saya sekarang, tinggallah lagi 33 tahun.. tidaklah lama mana sebenarnya..

Oleh itu, betulkan persepsi bahawa apa juga kejayaan yang kita kecapi pada masa ini adalah pinjaman yang boleh Allah tarik bila-bila masa. Tidak ada jaminan yang lebih pasti daripada jaminan tuhan. Jadikanlah kejayaan yang kita kecapi sebagai wadah untuk mencapai kejayaan di akhirat kelak yang kekal abadi selamanya. :)

p/s: Doakan kejayaan saya menamatkan semester ini dengan jayanya.. tak sabar saya nak balik malaysia tau! hehe



2 comments: