Monday 22 February 2010

Detik bersama Tokoh Perbankan Islam



 Dr Mohd Daud Bin Bakar
• Ijazah Pertama Syariah di Universiti Kuwait tahun 1988
• Ijazah Doktor Falsafah (PhD) di Universiti St. Andrews,United Kingdom tahun 1993
• Presiden di International Institute of Islamic Finance (IIIF) Inc. (BVI),Amanie Business Solutions Sdn.Bhd dan Amanie Islamic Finance Learning Centre LLC Dubai
• Pengerusi Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia.
• Ahli Penasihat Syariah di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.
• Bekas Timbalan Rektor di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.



Seminar Kewangan Islam BKMPJ 2010 telah dilaksanakan dengan jayanya. Pelan yang dirancang hampir 2 bulan ini berlangsung dengan sempurna atas izin Allah S.W.T. Saya yang turut terlibat dalam AJK Pelaksana Program sebagai Ketua Biro Teknikal dan Persiapan mengakui bahawa program sebesar ini tidak dapat dijayakan tanpa sokongan serta kerjasama dari rakan-rakan. Namun agak terkilan kerana tugas yang dipikul menyebabkan diri ini tidak dapat memberi penumpuan sepenuhnya kepada pembentangan kertas kerja kerana ingin memastikan majlis berjalan dengan lancar.


Apa istimewanya Dr. Daud ini? Bagi kami yang mengikuti pengajian bidang perbankan islam tentunya amat mengkagumi tokoh ini kerana beliau antara mereka yang mengangkat martabat perbankan islam kepada standard yang tinggi sehingga digunapakai hampir di seluruh dunia biarpun Malaysia merupakan antara negara yang terkehadapan daripada negara-negara lain dalam bidang ini. Beliau juga merupakan antara 12 orang di dunia yang mengeluarkan fatwa tentang perbankan islam peringkat antarabangsa. 


Saya masih ingat ketika berada di Malaysia, saya teringin untuk mengikuti seminar yang diadakan di Langkawi dan  dianjurkan oleh salah sebuah syarikat perbankan terkenal. Salah seorang pembentang kertas kerjanya ialah beliau. Namun, hasrat untuk ke sana terpaksa dibatalkan bila melihat yuran pesertanya ialah RM 5000 untuk 2 hari! Alhamdulillah, seminar yang sama berjaya diadakan di Hall A, Dewan Mu'tamarat Wa Nadwat, Universiti Yarmouk dengan kos 5JD (RM25) sahaja! Allah maha berkuasa. Biarpun kos penganjuran seminar ini mencecah RM 15 000, namun ilmu serta pengalaman yang diterima amatlah berharga.


Sepanjang perjalanan seminar, kami tidak menyangka bahawa beliau seorang yang 'humble' dan sudi terima seadanya. Kami sedar bahawa kemudahan yg kami sediakan mungkin tidak setaraf seperti pembabitannya dalam persidangan-persidangan yang ditaja syarikat yang kaya-raya di seluruh dunia tetapi inilah yang terbaik  boleh kami lakukan. Bank Negara sendiri sukar untuk memanggilnya hadir ke mesyuarat lembaga atas kesibukannya menghadiri persidangan di seluruh dunia. Kapal terbang itu sudah menjadi 'Rumah Kedua'nya. Sekali lagi, kuasa Allah mengizinkan beliau hadir ke Seminar ini biarpun kami tahu yang beliau masih letih pulang dari Australia.


Oleh itu, Kami dari seluruh warga AJK Pelaksana Program mengucapkan jutaan terima kasih atas kesudian Dr. dan tidak dilupakan juga kepada panel pembentang sampingan, Ustaz Mahadi, Ustaz Sufian serta penasihat program Ustz Heyzal Hezri dan semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan program Seminar Kewangan Islam BKMPJ 2010 dengan Temanya 'SISTEM KEWANGAN ISLAM,ALTERNATIF KEWANGAN ALAF BARU'.






p/s: Lepas ini, tolong jangan lantik ana jadi AJK. Dengki tengok orang makan sedap-sedap,kita masih bekerja..isk..isk..   

1 comment:

  1. salam...
    tp rse nyer ilmu yg dpt tuh agy bbaloi dr mnahan rse lpr kn??
    *x bek mrungut..free jer surut phala tuh kang~ =p

    ReplyDelete