Monday 8 February 2010

Semester Baru Kembali!

 

Saya menghabiskan cuti hampir 2 minggu di bumi Mesir. Menjelajah hampir kesemua tempat 'Wajib Kunjung' di sana. Mesir mempunyai terlalu banyak tempat menarik, tidak cukup untuk berkunjung ke setiap tempat tersebut dalam masa 2 minggu. Mungkin sebulan baru puas. Ramai pelajar Malaysia dari luar mesir yang berkunjung ke sana, antaranya kami dari Jordan, Russia, Ireland dan beberapa lagi pelajar Malaysia dari Amerika..

Cuaca di Jordan  kini sangat sejuk..kalau tak pakai baju sejuk, boleh beku badan. Air yang keluar dari batang paip dah macam air batu. Kebetulan pulak pemanas air rumah saya rosak, memang merana la! Nak ambik wudhu' pun setakat yang wajib je.. Fuh.. Tak tahan..Demi melaksanakan suruhan Allah, biarlah seksa macam mana sekalipun, kita perlu yakin bahawa Allah akan memberi ganjaran yang sewajarnya.

Semester ke-5 sudah pun berlalu, keputusan yang diperoleh alhamdulillah mencapai target yang saya sasarkan. Mudah-mudahan akan terus konsisten hingga tamat pengajian. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Prof. Dr Kamal Hattab (Seorang ahli Ekonomi yg sering dijemput menghadiri seminar Ekonomi di peringkat antarabangsa, anda boleh layari website beliau di http://www.kamalhattab.info/), Dr. Ibrahim Ubadah (Anak murid kepada murid tokoh ekonomi islam terkenal iaitu Dr. Monzer Kahf), Dr. Najah Abu Futuh (seorang warganegara Mesir), Dr. Asma' As-Syubuli, dan Dr. Mifleh (Beliau merupakan Director di Jordan Islamic Bank dan menjadi pensyarah separuh masa). Mereka semua merupakan pensyarah2 saya pada semester lepas.

Kini semester baru kembali, cabaran baru, doktor baru dan semuanya serba baru..hehe..Pastinya semester ini mencabar bagi saya sebab ada subjek hafazan.."Ya Allah, Kau permudahkanlah aku untuk menghafal ayat-ayat suci-Mu. Hanya pada kau aku sembah dan minta pertolongan..". Alhamdulillah,perancangan saya untuk mendapat 6 subjek pada semester kali ini tercapai. Kredit ku berikan kepada sahabat a.k.a bendahari kelas..haha..Cik Sarah Wahida dan kak fariza (sorry,lambat edit nama) sebab tolong register subject untuk aku sepanjang aku ber'holiday' kat Egypt..

Berikut subjek yang bakal saya ambil pada semester kali ini :
  1. Financial markets and monetary (الأسواق المالية والنقدية)
  2. Social Economy in Islam (الإقتصاد الإجتماعي في الإسلام)
  3. Modern applications in Islamic Economics (التطبيقات الحديثة في الإقتصاج الإسلامي)
  4. Recitation and conservation 2 (التلاوة والحفظ 2)
  5. National Education (التربية الوطنية)
  6. Statistic 1 (إحصاء1)     
p/s: Masih menanti rakan-rakan yang ingin post Travelog ke Mesir. Malas nak buat..hehe..

No comments:

Post a Comment