Tuesday 15 December 2009

Survey Online: 'Satu Pembongkaran'

Kaedah usul fiqh menyebutkan " لا ضرر ولا ضرار". Pada zaman yg serba canggih ini maka timbullah pelbagai produk-produk perniagaan dan teknik2 terbaru untuk menarik pelanggan. Isu MLM, FOREX, 'Black Money' serta pelbagai lagi istilah dan kebanyakan konsep tersebut hanya mengaburi 'mata' pelbagai pihak khususnya mereka yg ingin bergelar 'Jutawan Segera'. Ditambah pula dengan 'janji2 manis' pihak penganjur maka ramai yg termakan pujuk. Saya tidak menafikan bhw keuntungan itu boleh diperoleh dalam masa singkat ttp adakah caranya itu HALAL?..Cube kita renungkan ungkapan ini, "Matlamat tidak menghalalkan cara".

Sy rasa terpanggil utk berkongsi bbrp pandangan sy dgn 'produk2 mencari duit online' ini apatah lg sy seorang mahasiswa yg mempunyai pengkhususan dalam bidang ekonomi dan perbankan islam, dan tidak ramai mahasiswa jurusan agama ingin  'mengkoreksi' masalah ini. Masalah ummah tuan2 yer..ليس خلافية

Baiklah, hari ini saya fokuskan pada produk 'Menjana pendapatan melalui survey'..Persoalannya: "Online Surveys- Benarkah boleh jana pendapatan?"

"Jana $140 setiap hari! Jana $560 setiap minggu! Jana $6,270 setiap tahun! Semua ini hanya dgn duduk di rumah, menghirup kopi dan isi borang survey!"

Begitulah di antara ayat2 yg mampu membuatkan para pembaca berfikir berkali2 dan tak kurang juga yg sudah mula terpengaruh. Mari fikirkan, Tidak pelikkah anda bahawa terdapat syarikat yg akan membayar kpd setiap orang yg hanya mengisi borang survey nya??? Pelik bukan? Jika terdapat 1 juta ahli yg ingin mengisi borang tersebut.. Dari mana pula datangnya sumber pendapatan company tersebut?

Di sini, sy cuba membuat 'pembongkaran' bagaimana scam ini bekerja! Mula-mula para Scammers ini akan melakukan spam dan mengatakan bhw anda akan menerima wang yg banyak dgn usaha yg sedikit. Sudah tentu, sblm anda menerima produk2 survey2 tersebut anda dikehendaki untuk membayar 'pengerasnya' (yuran perkhidmatan) tersebut. Cth: kosnya bernilai $34.95 untuk seumur hidup.

Anda bernasib baik jika ia bukan produk spam - dan mereka akan menghantar produk survey tersebut pd anda. Bagaimanapun kebanyakan product surveys tersebut adalah 'worthless'.

Mgkin ada yg cakap, "alah, aku boleh je online dan cari site dgn men 'screen out' semua scammers pastu ranks paid survey sites! Dengan cara tu aku boleh la pastikan bhw ia merupakan online survey company yg sah!"

Sy akan jwb mcm ni,"Oh,Yeah! This makes sense on the surface,ttp anda akan mendapati bhw kebnyakan 'ranking sites' tersebut sbnrnya merupakan 'middleman' yg mendapat commissions oleh survey companies bagi setiap 'refferals'. Ini bermakna site yg menerima banyak kunjungan, site itu lah yg menerima byrn tertinggi seterusnya menjadikan site tersebut berada pada 'ranking' tertinggi!

Ok, ada yg bertanya.. 'Xkanla takde online survey company yang sah?", jwapannya ADA ttp amat Mustahil untuk menemuinya. It's like picking a needle out of a 77,300,000 haystack! (Tak caya cuba type 'Online Surveys' kat google pastu tengok brp resultnya!) Lagipun legimate companies ni hanya mahu legimate responden..Faktanya, legimate company often quite long yg mana ia mengambil masa yg lama utk diisi. Kalau tak, adik sy yg kecik tu pun boleh buat duit dgn jawab survey..Hentam je la..apa susah kan..

Ok,fine..ada persoalkan 'Ambik masa lama nak isi x kisah la, asalkan dapat duit!'..Baiklah, sy nak datangkan pd korang tntg satu kisah benar. Mcm ni, ada sekumpulan pelajar ni membuat keputusan utk sertai online surveys ni pastu mereka memilih salah seorang dari mereka. Org yg mrk pilih ni merupakan org yg PALING PANTAS menaip dan sangat efisyen dan berkemahiran dalam bahagian pengurusan.

Untuk mendapatkan income yg lebih banyak, jadi dia meluangkan SEMINGGU PENUH dgn hanya mengisi borang survey online di rumah. Ini juga bagi mendapatkan keptusan yg memuaskan berkaitan kajian ini.

Keputusannya ialah : Dia hanya menjana pendapatan sebanyak $0.37 setiap jam! (Org yg kutip sedekah pun boleh dapat lebih 37 sen sejam..hik..hik..)

Secara keseluruhan, saya melihat bahawa teknik menjana pendapatan melalui survey online ini mmg boleh TETAPI TIDAK REALISTIK! Kalau nak keja hanya dgn internet mmg ada caranya tapi biarlah yg bukan skim-skim macam ni. Membuang masa! Masa yg berjam-jam utk mengisi borang survey tu boleh dipenuhi dgn perkara yg lebih berfaedah. Insya'allah..pada lain waktu, sy akan cuba membongkar beberapa lagi skim2 internet sebegini termasuklah Affiliate, PPC(Pay Per Click), Vemma Builder! dan baanyaaaaaak lagi.. ada di antara program tersebut tak salah tetapi RAMAI yg mengikut saluran yg salah.. wallahua'alam.

p/s: Moga2 perkongsian ini boleh memberi manfaat buat anda. Dan lagi satu, nak bgtau yg sy ni juga meminati IK(Irfan Khairi), Jutawan Internet. Tgkla mcm mana beliau lakukannya..


No comments:

Post a Comment